Motion till Kyrkomötet
Diakon – präst - biskop

Mot 2005:55

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att överväga kyrkans vigningstjänsts olika uppdrag och därvid särskilt beakta, vad som är lämpligt förfarande, när en person som redan har ett uppdrag inom vigningstjänsten ges ett annat uppdrag.

Motivering

Vigningstjänsten i Svenska kyrkan är en, men inom ramen för denna finns skilda uppdrag: som diakon, som präst och som biskop. Det är inte så att en ämbetsbärare först vigs till diakon, sedan till präst och till biskop. När Manfred Björkqvist, som inte var präst, 1942 utsågs till biskop i Stockholm prästvigdes han först, och några dagar senare vigdes han till biskop. Både Anders af Kullberg och Paul Genberg var lekmän när de 1830 resp. 1852 utsågs till biskopar i Kalmar, och båda prästvigdes, innan de biskopsvigdes. Nu gällande kyrkoordning föreskriver (30 kap. 2 §) att den som vigs till biskop skall vara prästvigd. I fornkyrkan kunde en kristen vigas till biskop direkt, utan annan tidigare vigning.

Svenska kyrkans syn på de olika formerna av kyrkans ämbete är inte särskilt välartikulerad. Det förekommer att en diakon, som skall prästvigas, i samband med prästexamen och antagning som prästkandidat inför domkapitlet ber att få avsäga sitt diakonämbete och samtidigt återlämnar sin diakonbrosch. Detta är en praxis, men vi vet inte hur utbredd den är i olika stift.

Däremot har, såvitt känt, aldrig en präst avsagt sig sitt prästämbete i samband med biskopsvigning. Biskopen är naturligtvis samtidigt präst.

En separat fråga är, om någon kan avsäga sig sitt ämbete. Ur den enskildes perspektiv kan det kanske ibland uppfattas så, men ämbetet kan man inte ta sig eller avsäga sig. Det ges och kyrkan kan frånta någon rätten att utöva ämbetet, och då noteras ibland att detta sker ”på egen begäran”, så att ingen skall behöva tveka om varför det sker.

I våra ögon finns det behov av att förhållandet mellan att vara diakon, att vara präst och att vara biskop i Svenska kyrkan tänkes igenom ytterligare, inte minst med avseende på vad som bör ske, när en diakon prästvigs och när en diakon eller präst vigs till biskop.

Pjätteryd den 20 juli 2005

Bo Hanson